Sidor

söndag 21 juli 2013

Triathlonläger i Stöten

Hastigt och lustigt så kom jag och Jonas med på ett triathloninriktat läger uppe i Stöten förra veckan. Det var Jonas coach Andreas Lindén som anordnade det och det var ett härligt gäng som kämpade tillsammans.

Jonas körde bara cykelpass men jag hängde också på simningen som skedde i Flersjön, som ligger precis på andra sidan gränsen på den Norska sidan.
Första passet var jag ganska nervös. Det var ju över 2 år sedan jag simmade öppet vatten och hur skulle det gå nu? Det visade sig vara alldeles lugnt. Vattnet var hyggligt varmt så det blev aldrig det där kalla "hyperventilerandet" som ställer till det för andningen. Jag simmade mest runt lite och övade navigering denna gång medan de andra gjorde teknikövningar. Det var jättekul och jag har verkligen saknat detta. Förutom simningen denna dag var det 6 mil på cykeln i valfritt tempo. Jag hade med mig linjecykeln och pressade ur mig knappt 30 km/h i snitt på denna cykeltur. Kändes överraskande bra då vägen var i mycket dåligt skick.

Teknikgenomgång
Rusch upp ur vattnet

Andra dagens simning var mest teknikinriktad. Det var likadana förutsättningar i sjön så allt gled på riktigt bra. Jag känner igen mycket av övningarna då jag själv haft Andreas som coach tidigare så för mig handlar det mest om att få in simflytet igen. Att orka simma på längre sträckor.



Jag fick i varje fall grym pepp att börja simma på igen och i skrivande stund har jag redan kört tre riktigt bra simpass denna vecka. Nu är jag igång igen!

På lördagen körde vi ett 8-mila pass som bl.a bestod av passering av backen från Sälen upp mot Stöten. Det var lätta växlar som gällde där, vill jag lova. Dessutom är det en ganska grym backe sista biten upp till Stötenanläggningen och denna kördes 4 ggr under detta läger. Tror jag blev lite mer backstark faktiskt.

Jag och Jonas utmed 8-milaren
Det var 4 grymt inspirerande dagar i varje fall. Jag är pepp på både simning och löpning igen förutom cyklingen förstås som går lite av sig självt. Jag har verkligen saknat både löpning och simning men förstått att var sak har sin tid. Ingen idé att stressa fram något liksom.
Vi hade mycket fint väder, vi åt god mat träffade nya, spännande människor. Vi delade lägenhet med två lovande killar från Tranås, som var helt stolliga och härliga att ha att göra med. Det var många goda skratt i vår lägenhet men efter 22.00 var det tyst på anläggningen. Då sov redan de flesta.....Tufft liv på lägret? Mmmm

På söndagen åkte vi hem, ganska mätta på träning men sjukt taggade att köra vidare. Jag såg detta som det språngbräda jag behövde för att våga träna på lite mer. Jag håller nog nu mentalt att köra på hårdare, att våga spränga lite mer gränser, att sätta ut foten igen i det okända, lite läskiga. Det ska nog gå bra.


Löpningen då? Jodå, den är också på gång. Jag har mest fokuserat på att få bra löpning ur teknikövningar än så länge. Är ju fortfarande ganska långsam men det kommer så sakta. Idag var jag ute på en milarunda med gånginslag. Så fort jag tappar tekniken börjar jag gå och hämtar tillbaka krafterna innan jag hittar tillbaka igen och kan börja springa. Jag är verkligen supernöjd med dagens pass som även fick bli övning i att springa i gassande sol vid lunchtid. Får jag bara hålla i nu så kommer inte resultaten dröja på sig....

Blir man lycklig av löpning? Ja, jag blir det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar